Vacancy for PhD student (in Dutch)

Posted on June 16, 2022

Vacature voor een doctoraatsbursaal

• Solliciteren tot 15-08-2022
  • LT3 Language and Translation Technology Team, Faculteit Letteren & Wijsbegeerte

Vlot teksten kunnen schrijven is een fundamentele vaardigheid in de huidige kennismaatschappij, maar in het nieuws horen we vaak berichten dat velen hiermee worstelen. Goede teksten schrijven vraagt vooral veel oefening en accurate, individuele feedback. Op dit vlak kan taaltechnologie een grote impact hebben. Dankzij onderzoek werden in het verleden al meerdere systemen ontwikkeld die aan een Engels essay een accurate score kunnen toekennen en bepaalde kleinere problemen kunnen opsporen.

Maar we schrijven niet enkel essays en al helemaal niet uitsluitend in het Engels. Bovendien gaat goed kunnen schrijven over veel meer dan teksten produceren zonder spel- en grammaticafouten; het is ook belangrijk om een semantisch coherent verhaal neer te pennen. Daarom is er een grote nood aan computersystemen die ook op een accurate en betrouwbare manier de coherentie, consistentie, inhoud en betekenis van een tekst beoordelen.

Als doctoraatsstudent zal je voor dit project nieuwe methodes onderzoeken voor automatische schrijfvaardigheidsbeoordeling. De computersystemen die hiervoor worden ontwikkeld zullen effectief leren uit een gevarieerd aanbod aan Nederlandse teksten geschreven door volwassenen met verschillende vaardigheidsniveaus.

Toelatingsvoorwaarden
-    Je beschikt over een masterdiploma in een opleiding taal- en letterkunde, toegepaste taalkunde, communicatiewetenschappen, computerwetenschappen of gelijkwaardig.

Taakomschrijving
-    Je verricht onderzoek naar automatische schrijfvaardigheidsbeoordeling in het Nederlands.
-    Je werkt nauw samen met junior en senior onderzoekers van het LT3 team.
-    Je schrijft wetenschappelijke publicaties en een doctoraat (100% onderzoek).

Aanbod
-    Je aanstelling start op 15 september 2022.
-    Je krijgt een eerste contract van een jaar aangeboden, gevolgd door een evaluatie. Als die evaluatie gunstig is, wordt het contract verlengd met nog drie jaar.
-    Je voltijdse maandelijkse beurs wordt berekend volgens de arbeidsvoorwaarden voor doctoraatsbursalen. Meer informatie over de salarisschalen van de UGent vind je op https://www.ugent.be/nl/vacatures/salarisschalen.
-    Je geniet van de voordelen die de Universiteit Gent aanbiedt (zoals een ruim opleidingsaanbod, terugbetaling van je woon-werkverkeer met openbaar vervoer en ecocheques). Voor een volledig overzicht van de personeelsvoordelen aan de UGent, zie http://www.ugent.be/nl/vacatures/personeelsvoordelen.htm

Profielbeschrijving
-    Je hebt een achtergrond en/of sterke interesse in taaltechnologie en het automatisch modelleren van tekst.
-    Je hebt enige affiniteit met het onderzoeksonderwerp.
-    Je bent erg geïnteresseerd in wetenschappelijk onderzoek en gemotiveerd om een doctoraatstitel te behalen.
-    Je hebt een goede kennis van scriptingtalen (Python), Java en/of C++. Kennis van machine learning strekt tot aanbeveling.
-    Je beschikt over goede werkorganisatie, flexibiliteit en uitstekende sociale en communicatievaardigheden (in Nederlands en Engels).
-    Je bent in staat om zelfstandig in te staan voor het eigen takenpakket en om te werken binnen de opgelegde tijdsvoorwaarden.
-    Je kan goed functioneren in teamverband.

Kandidaatstelling
Je kan kandideren voor deze vacature tot en met uiterlijk 15/08/2022. Stuur je kandidaatstelling via mail naar orphee.declercq@ugent.be.

De kandidaatstelling omvat: een motivatiebrief, een CV, een kopie van het masterdiploma, je laatste puntenbriefje en een kopie van je masterproef. Indien je masterproef wordt ingediend in de tweede zittijd, volstaat een eerste versie zeker ook.  Gelieve ook contactinformatie van mogelijke referenties toe te voegen.

De UGent voert een gelijkekansen- en diversiteitsbeleid en moedigt dan ook iedereen aan om te solliciteren.

Meer informatie
Voor bijkomende informatie kan je altijd contact opnemen met Prof. dr. Orphée De Clercq (orphee.declercq@ugent.be).